Terdetik

Kan lebih mahal nilai air mata itu kalau jatuhnya diatas tikar sejadah,apa guna dihabiskan airmata pada si dia yang telah pergi meninggalkan ku,sedangkan kasihnya Allah tak pernah pergi jauh dariku,aku bersyukur atas segala rahmat Mu,semoga dipermudahkan segala urusanku...

Saturday, November 14, 2009

Hurm..camne ha??

Pada suatu hari,seorg murid bertanya pada gurunya.Ketika itu,guru tersebut sdg mengajar mengenai kasih syg.

Pelajar: "Cikgu,mcm mna kita nak pilih seseorg yg terbaik sbg org yang paling kita syg?Mcm mna juga kasih syg itu nak berkekalan?".


Cikgu: "ok. kamu ikut apa yg saya suruh. Kamu pergi ke padang. Kamu berjln di ats rumput sambil memandang rumput di dpn kamu. Pilih rumput yg paling cantik tanpa menoleh ke blakang lg walau sekali. petik rumput yg paling cantik, dan bwk ke kelas."

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas,tiada sehelai rumput pun di tgnnya.

Cikgu: "Kenapa tiada rumput yg dipilih?"


Pelajar: "Tadi masa saya berjln,saya carilah rumput yg paling cantik.Mmg ada byk yg cntik,tp cikgu kata petik yg plg cntik,maka sy pon teros berjln ke depan smbil mencari yg plg cntik tnp menoleh ke blakang lagi. Tp smpai di penghujung pdg,sy x jumpa pon yg plg cntik. Mungkin ada di antara yg blakang sy td rumput yg plg cntik tp dah cikgu ckp x boleh menoleh ke blakang semula,jd tiadalah rumput yg sy petik."

Cikgu: "Ya. itulah jawapannnya. Mknanya, apabila kita berjumpa dgn seseorg yg kita syg, jgnlah kita mencari lagi yg lbey baik dari itu. Kita petut menghargai org yang berada di dpn kita sebaik-baiknya. Jgn kita menoleh ke blakang lagi krn yg berlaku tidak akn berulang lagi. Dan igtlah org yg paling kita syg itulah yg paling cantik dan terbaik. Walaupun,masih byk lagi yang cantik dan baik seperti rumput tadi."

jadi moral of da story??..fikir2kan lah..

No comments:

Post a Comment